Důstojné rozloučení s Opelem v San Marinu

V San Marinu se o tomto víkendu sešla historická soutěžácká špička, která před lety vládla světovým rally. Nechyběli jezdci jako Juha Kankkunen, Jacky Icks, Björn Waldegard, Gustavo Trelles, Per Eklund či Carlos Sainz, který při světové premiéře představil divákům vůz Volkswagen Polo RS WRC. V kategorii historických vozů byl jednoznačnou hvězdou první kategorie Fin Markku Alen, který do San Marina přijel s Lancií 037, tedy s vozem, který řídil na tratích mistrovství světa jako člen továrního týmu Lancia.
 
Od prvních kilometrů soutěže Rally legend pořádně tvrdil muziku žlutý Opel Kadett C-GT/E 16 V posádky Miroslav Janota – Lukáš Vyoral, která zde pořádně zúročila zkušenosti ze soutěží mistrovství Evropy v rally historických vozidel. Zkušenosti posádky a obratnost mechaniků týmu hrála důležitou úlohu v konečném výsledku. Účastníci Rally legend si zažili snad všechny druhy počasí, protože úvod soutěže se odehrál za deště a v mlze a až ve druhé etapě se objevilo nad kopci San Marina slunce. Neskutečné množství diváků si tak v závěru rally mohlo vychutnat dech beroucí souboj o umístění na stupních vítězů v kategorii historických vozů, kde se nakonec česká posádka Miroslav Janota – Lukáš Vyoral mohla radovat ze skvělého druhého místa za Finy Alenem a Kivimakim s Lancií 037. Na třetím místě skončili Rosati s Toccacelim s vozem Talbot Lotus.
 
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Přijeli jsme sem jako úplní nováčci, ale současně jsme věděli, že jsme evropský tým, a že tu nemůžeme udělat ostudu. Dopředu jsme říkali, že jdeme do závodu naplno a na čas, a přistoupili jsme na tu nejtvrdší hru. Od začátku jsem jel, co jsem uměl. Původně jsem se domníval, že Rally legend je jen šou, a nejede se zde moc na čas, ale není to pravda. Je to závod se vším všudy. Závodí se, a to dost drsně. Přál jsem si, abych tady alespoň v jedné rychlostní zkoušce zvítězil, ale nakonec jsme ve dvou rychlostních zkouškách skončili druzí, o jednu jedinou desetinu. Atmosféra závodu se ani slovy nedá popsat. V každé druhé zatáčce byla česká vlajka a diváci si zaslouží velké poděkování. Byl jsem hrdý, že jsem na takovémto závodě mohl reprezentovat Českou republiku. Kadetta jsme omlátili ze všech stran a ke konci závodu už jsem cítil, že jsme i z motoru dostali už úplně všechno. Pro mě osobně je velká pocta, že nás na cílové rampě osobně ocenil Markku Alen, který řekl, že jsme s naším, „rodinným“ autem dokázali držet krok s jeho Lancií 037, což je obdivuhodné. Přišel nám smeknout poklonu i sám pan Beppo Volta. Slzy nám téměř vlétly do očí, když Mirkovi na příští rok nabídl start s Lancií 037 a říkal, že z něj vychová druhého Biassiona. Závod pro nás nemohl dopadnout líp. Děkuji celému týmu, a všem, co se zasloužili o naši účast tady na Rally legendách. Loučíme se na vrcholu, a tak to má být.“
 
Lukáš Vyoral, spolujezdec: „Spousta lidí si myslí, že se tady nezávodí, ale ono je to přesně naopak. Jsou tady krásná auta, nádherné tratě a každý, kdo rally fandí, by to měl alespoň jednou zažít. Pro diváky je to nesmírně atraktivní závod a já jsem moc rád, že jsem od týmu a od Ctirada Hájka dostal tu příležitost tady startovat včetně Karla Jirátka, který mě do závodu přivedl a připravuje mě. Mirkovi děkuji za to, že mě tady svezl, protože není na světě moc lidí, co by mě tu svezli se zadokolkou líp.“
 

Karel Jirátko, poradce Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Jsme na hodně náročné soutěži, kde se rychle mění podmínky na trati a není jednoduché se trefit do pneumatik. Vše je navíc dost hektické a k chybě není daleko. Pochvalu si zaslouží posádka i tým mechaniků pod vedením Antonína Sůsy, kteří odvádějí perfektní práci. Divácká návštěva je pozitivní pro perfektní atmosféru na rychlostních zkouškách, ale na druhou stranu je to o hodně složitější pro mechaniky najít vhodné servisní místo. Servis tady probíhá „po staru“. Je to zde přesně tak jsem byl zvyklý během 35 let mojí kariéry, tedy po každé rychlostní zkoušce a je dost těžké v množství fanoušků najít volný prostor v této městské lokalitě. Mechanici pak musí vzít za vděk každým místem byť na blátě, či na štěrku. Krátce před naší posádkou startuje Carlos Sainz při premiéře Volkswagenu Polo WRC, takže naši kluci jedou v opravdu noblesní společnosti, což samozřejmě platí i o dalších našich přímých soupeřích. Kdy jindy se podaří bojovat na rychlostní zkoušce s Markku Alenem?“   

 
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Byl to závod jako řemen, skvělá a krásná auta a velká jména a do posledního metru jsme neměli nic jistého. Jsem moc spokojený s výsledkem a s prací celého týmu. Během závodu jsme zažili i dost vypjaté situace, emoce, prostě všechno, co k rally patří. Byly tady zástupy diváků, a k mému překvapení, velké množství z toho byli Češi, kteří dělali skvělou atmosféru. Velké poděkování si zaslouží Karel Jirátko, který závod po sportovní stránce vedl. Mechanici pod vedením Antonína Sůsy odvedli perfektní práci a všichni měli velké nasazení. Jako majitel týmu a šéf reklamní agentury Hájek Reklama děkuji všem našim partnerům a jsem opravdu šťastný, že vše dopadlo, jak to dopadlo. Gratulace od našich českých fanoušků nebraly konce, včetně osobní návštěvy pana Volty, jedné z největších postav italského motorsportu. Kdo nevěří, ať tam běží… No, a držme si do budoucna palce. Všem opravdu, ze srdce děkuji, bylo to úžasné, Ctirad Hájek.“
Hájek historic rally team Copyright