V Evropě za Czech National Team a značku Opel

Na start nové sezony 2011 se již několik týdnů intenzivně připravuje jediný český zástupce v prestižním seriálu Mistrovství Evropy v rallye historických automobilů. Hájek historic rally team letos vyrukuje na tratích šampionátu pro legendární soutěžní speciály z doby minulé pod hlavičkou Czech National Teamu a záštitou českého dovozce vozů značky Opel. V kokpitu silného Opelu Kadett C-GT/E 16V uvidíme na všech evropských soutěžích jezdce Miroslava Janotu s novým navigátorem.

Vrchol v italském Miláně

Definitivní tečku za úspěšnou loňskou sezonou udělal tým Ctirada Hájka druhou únorovou sobotu v italském Miláně. Na slavnostním galavečeru, při kterém byli dekorováni nejrychlejší jezdci a spolujezdci FIA European Historic Sporting Rally Championship 2010, nechyběli ani Miroslav Janota s Pavlem Stráským. Třetí nejlepší dvojice Kategorie 2 převzala velmi cenné trofeje v luxusním Hotelu Melia Milano za účasti prezidenta FIA Historic Motor Sport Commission Johna Hughese, viceprezidenta této komise pro historický sport dánského prince Joachima, a také představitelů Autoklubu České republiky Stanislava Mináříka, Pavla Babky a Milana Pospíšila.

Dresler střídá Stráského

Janotův stálý spolujezdec Pavel Stráský, jehož mohli čeští diváci v minulosti vídat na tratích za volantem Škody 130 LR, se před letošní sezonou vzdal svého místa v závodním voze. Při haváriích v Belgii a Španělsku si totiž obnovil zranění krční páteře, které je v současnosti neslučitelné s jeho další navigátorskou kariérou. „Moc mě to mrzí, ale ze zdravotních a osobních důvodů letos s Mirkem nepojedu. Přestože jsme spolu takříkajíc závodnicky vyrostli, zdraví a rodina jsou pro mě nyní na prvním místě,“ uvedl Pavel Stráský.

Rozpis v nadcházející sezoně bude Miroslavu Janotovi číst čtyřiadvacetiletý spolujezdec ze Studénky Pavel Dresler, s nímž jezdec Hájek historic rally teamu absolvoval loňskou evropskou derniéru ve Francii. „Jsem rád, že tým byl s mým výkonem při Rallye du Var natolik spokojen, že mi nabídl angažmá na celou sezonu. V kalendáři je hodně legendárních závodů, od kterých očekávám spoustu zkušeností. Určitě bude potřeba ke každé soutěži přistupovat individuálně a velice pečlivě. Jízda se zadokolkou se mi líbila a Mirek je výborný pilot, proto se hodně těším na další svezení. Doufám také, že se týmu podaří zúročit loňské zkušenosti a společně zabojujeme o co nejlepší výsledek,“ řekl odhodlaně nový Janotův navigátor Pavel Dresler.

Věrni osvědčené technice

Soutěžní vůz Opel Kadett C-GT/E, s nímž se Hájek historic rally team přestaví také v letošní sezoně, je osazen závodním šestnáctiventilovým motorem, který se v sérii nikdy nevyráběl. „Tento agregát si homologovala automobilka Opel v době, kdy s těmito kadetty jezdila mistrovství světa v rallye. Jelikož se jedná o sběratelský kousek, existuje jen několik málo kusů. Podle fotek, které jsem viděl, tipuji, že jich vrčí tak pět...“ uvedl jezdec Miroslav Janota. „Pokud vím, nikdo jiný kromě nás s tímto motorem nezávodí. Není to totiž vůbec levná záležitost. Naše cesta za originální hlavou byla velmi trnitá, když jsme dlouhou dobu přesvědčovali německého sběratele, aby nám dvě hlavy šestnáctiventilového motoru prodal. Podlehl až díky tomu, že jsme byli z dlouhé řady zájemců jediní, kdo chtěl postavit tento motor do auta, které pojede Mistrovství Evropy historiků. Pán má ještě třetí hlavu, ale tu si budu muset vyzávodit,“ dodal s úsměvem Janota.

Neúspěšná tovární anabáze

Debut Opelu Kadett C-GT/E se odehrál na Sanremo Rally v roce 1975, kdy se za volant nového a neodzkoušeného auta posadil německý tovární pilot Walter Röhrl. Premiéra to však nebyla vůbec úspěšná, jelikož jeho účinkování zastavil v Itálii prasklý kardan. A právě kloubový hřídel přenášející maximální výkon na zadní nápravu byl vždy slabým místem celého vozu. Jedním ze světlých momentů bylo Röhrlovo čtvrté místo absolutně na Rallye Monte Carlo 1976 poté, co kadett následoval za třemi špičkovými stroji Lancia Stratos.

V Portugalsku potom Opel představil zbrusu nový šestnáctiventilový motor o výkonu 240 koní, který byl doslova noční můrou všech jezdců, kteří s tímto agregátem kdy odstartovali. Úspěšný byl Walter Röhrl pouze na Ypres Rally 1976, kterou vyhrál absolutně. Úspěchy poté zaznamenávali už jen soukromníci s osmiventilovými motory, ale například Jean-Pierre Nicolas nedojel se silnější specifikací v Monte Carlu 1977 ani na start… Automobilka vyzkoušela v témže roce na Acropolis Rally ještě kadett se starým motorem z typu Ascona, avšak ani tato kombinace nevedla k úspěchu. Rozčarovaný Röhrl přivítal, že mohl v polovině sezony odejít do týmu Fiatu - a éra šestnáctiventilového motoru tímto na světové úrovni definitivně skončila. Úspěchy zaznamenal Opel až v dalších letech s typem Ascona B vycházejícím ze stejné platformy, avšak už bez mnoha neduhů, které se objevovaly u jeho předchůdce.

Samotný tovární tým Opelu by určitě měl radost z počínání týmu Ctirada Hájka, který dokázal se šestnáctiventilovým motorem dosáhnout velmi dobrých loňských výsledků jak na domácích tratích, tak i při závodech evropského šampionátu. Navíc se agregát v týmových speciálech zatím nesetkal se žádnými technickými problémy. „Je to hlavně o závodním štěstíčku. Nic jiného v tom nehledejte,“ doplnil skromně Miroslav Janota.

Reprezentační povinnosti

Druhá sezona ve „velké“ Evropě bude pro Hájek historic rally team zlomová. Svěřence Ctirada Hájka čekají opět pod vedením sportovního manažera Jana Možného starty na všech jedenácti soutěžích šampionátu (při Historic Acropolis Rally bude každá etapa hodnocena zvlášť). Navíc se jim dostalo vstřícné podpory Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky a v Evropě pojedou pod hlavičkou Czech National Teamu.

„Chci využít získané zkušenosti a rvát se o co nejlepší příčky hned od úvodních kilometrů. Už teď vím, že na technických italských asfaltech, kde rozhodně neuplatním svůj severský rozevlátý styl, se budu stále učit, ale při závodech jako Ypres, Mecsek, Vltava a du Var musím uspět, protože jsem tam již vloni dokázal, že mi vyhovují. Zároveň si splním sen a svezu se na šotolině. Jak v Řecku, tak ale i ve Finsku budeme mít jediný cíl – dojet do cíle a získat pár bodů,“ shrnul realisticky svoje plány Miroslav Janota, jezdec pocházející z Bukové u Příbramě.

Hájek historic rally teamu se navíc před sezonou 2011 podařilo navázat spolupráci s českým dovozcem automobilů Opel, který zaštítí kompletní program posádky Miroslav Janota a Pavel Dresler na tratích evropského šampionátu. „Oceňujeme profesionalitu Hájek historic rally teamu, a proto jsme se rozhodli s ním dlouhodobě spojit síly. Kromě toho v letošním roce slaví značka Opel dvacáté výročí svého působení v České republice, proto je tato spolupráce velmi příhodná, i když týmový Opel Kadett je mnohem starší než prvopočátky dovozu vozů této značky na naše území,“ sdělil marketingový ředitel Opelu Česká republika Andrej Barčák.

A s jakými ambicemi vstoupí pražský tým do sezony, ve které bude moci zúročit loňské poznatky? Více už sám jeho majitel Ctirad Hájek: „Pokusíme se obhájit třetí místo. Když budu hodně sebevědomý, tak musím říct, že máme podmínky na to, abychom opět byli na předních příčkách.“

Autor: Pavel Kacerovský, Hájek historic rally team

Hájek historic rally team Copyright