V Belgii vládne skvělá atmosféra

Belgičtí fanoušci automobilových soutěží prožívají tento týden svůj velký svátek. Kousek od francouzských hranic se koná slavná Ypres Rally, která hostí nejen posádky šampionátu IRC, ale také už po devatenácté přivítala jezdce prestižního evropského šampionátu historiků. Pod hlavičkou FIA se na třetím podniku tohoto seriálu představí jednapadesát posádek. Jediným českým zástupcem mezi nimi je Hájek Historic Czech National Rally Team s dvojicí Miroslav Janota a Pavel Dresler, kteří bojují s vozem Opel Kadett C-GTE vybaveným dvoulitrovým šestnáctiventilovým motorem o výkonu 230 k.

Historici mají samostatné centrum soutěže v městečku Boezinge, které leží severně od Ypres. Důvodem je velký počet startujících posádek. Společně s jednapadesáti v mistrovství Evropy se jich na trať vydá dalších šedesát v rámci belgického mistrovství. Zvlášť je proto na programu čtvrteční shakedown. Volnější mají historici i páteční program. Čekají je pouze tři rychlostní zkoušky. Tu první, která měří 8,5 km a startuje krátce po osmnácté hodině, pojedou zcela samostatně. Druhá rychlostní vložka, která má bezmála patnáct kilometrů, už se jede společně s IRC, a na závěr první etapy se už sami vrátí na trať úvodního měřeného úseku. Celkem tak v první etapě absolvují historici jednatřicet závodních kilometrů. Sobotu ale už pojedou společně s IRC, a protože budou uzavírat startovní pole, čekají je náročné podmínky. „Extrémně se tady budou řezat zatáčky, takže pokud zaprší, změní se rallye více v rallyekros. Ale nevadilo by mi to, spíše bych těžkou trať přivítal“, řekl Miroslav Janota, kterému pořadatelé bohužel nenabídli reparát z loňské páté rychlostní vložky, kde skončil mimo trať a auto dost poničil. Tento úsek letos z programu vypadl.

Favorité kompletní

Naopak kompletní je pole favoritů. Se startovním číslem 210 jede vedoucí jezdec kategorie 2 Ital Paolo Pasutti s Porsche 911. Miroslav, který má číslo 217, na něho na druhém místě ztrácí devět bodů. O dalších devět bodů méně má další výborný jezdec z Apeninského poloostrova Antonio Parisi (221) s Porsche 911 S. „Soutěž slibuje velký souboj s Italy, ale stejně tak za favorita považuji i Švéda Matse Myrsella (226) s Porsche 911 RSR, kterému se v Řecku moc nedařilo a bude si to chtít vynahradit,“ řekl Miroslav Janota, kterého si už před startem získala skvělá atmosféra v dějišti soutěže. Jeho navigátor Pavel Dresler, který vede šampionát spolujezdců, byl navíc spokojen i s perfektní prací organizátorů. „Mají to výborně připravené, a i když jsme na francouzsko-belgickém pomezí, tak se s každým domluvím anglicky“, poznamenal Pavel, který je přesvědčen, že rozhodovat se bude v náročném sobotním programu. „Startujeme ve 13 h a do cíle dorazíme kolem půlnoci. Navíc všechny rychlostní zkoušky jedeme až po IRC. Ale podmínky budou mít všichni stejné, musíme se s tím poprat“, dodal Pavel Dresler.

Celkem účastníky 19. Ypres Historic Rally čeká třináct erzet o délce 184 km, soutěž měří 458 km.

Autor: Hájek Historic Czech National Rally Team

Hájek historic rally team Copyright