Mistrovství Evropy má nového lídra

Posádka Hájek Historic Czech National Rally Teamu Miroslav Janota a Pavel Dresler s vozem Opel Kadett C-GTE má za sebou skvělé vystoupení v evropském šampionátu FIA. Na 19. Ypres Historic Rally skončila třetí absolutně, vyhrála skupinu 2 a třídu C3. Belgický triumf českou dvojici vynesl poprvé do čela mistrovství Evropy.

Po úspěšném startu na Akropolis Rallye zamířili jediní čeští zástupci v prestižním mistrovství Evropy historiků do Belgie s jediným cílem, připsat si další vítězství v kategorii 2. Mezi piloty byl Miroslav Janota celkově druhý a Pavel Dresler vedl mezi spolujezdci. Ambice poněkud tlumily vzpomínky na loňskou havárii právě na Ypres Historic Rally, kdy na páté RZ vůz skončil mimo trať. „Tohle bylo za námi. Před startem jsem o tom už nepřemýšlel. Soustředili jsme se především na to, abychom do Belgie odcestovali stoprocentně připraveni. Výkon na trati nám pak usnadnil výborně udělaný motor, který měl dostatek výkonu na tak rychlou a náročnou soutěž. Poprvé jsem měl od týmu zelenou, a tak jsem jel od prvních metrů naplno,“ řekl Miroslav Janota.

Po úspěšném startu na Akropolis Rallye zamířili jediní čeští zástupci v prestižním mistrovství Evropy historiků do Belgie s jediným cílem, připsat si další vítězství v kategorii 2. Mezi piloty byl Miroslav Janota celkově druhý a Pavel Dresler vedl mezi spolujezdci. Ambice poněkud tlumily vzpomínky na loňskou havárii právě na Ypres Historic Rally, kdy na páté RZ vůz skončil mimo trať. „Tohle bylo za námi. Před startem jsem o tom už nepřemýšlel. Soustředili jsme se především na to, abychom do Belgie odcestovali stoprocentně připraveni. Výkon na trati nám pak usnadnil výborně udělaný motor, který měl dostatek výkonu na tak rychlou a náročnou soutěž. Poprvé jsem měl od týmu zelenou, a tak jsem jel od prvních metrů naplno,“ řekl Miroslav Janota.

Starosti měli soupeři

Do bitvy o body evropského šampionátu FIA historiků odstartovalo jednapadesát posádek. Pole favoritů bylo v kategorii 2 kompletní. Na startu nechyběl vedoucí jezdec mistrovství Evropy Ital Paolo Pasutti s Porsche 911, který vedl o devět bodů před Janotou. O dalších devět bodů zpět byl na třetím místě celkové klasifikace další výborný jezdec z Apeninského poloostrova Antonio Parisi s Porsche 911 S. V souboji této trojice ale měli Miroslav s Pavlem od začátku soutěže navrch. S Opelem Kadett C-GTE vybaveným dvoulitrovým šestnáctiventilovým motorem o výkonu 230 k udávali od první RZ až do cíle tempo. Naopak soupeři měli hned v úvodu starosti. Ital Pasutti už na první erzetě skončil mimo trať a v sobotu pokračoval s velkou ztrátou. Na poruchu spojky odstoupil Švéd Myrsell, se kterým se také počítalo v boji o stupně vítězů, a Parisimu soutěž vůbec nesedla. „Nám se tentokrát v Belgii od začátku dařilo. Dostali jsme se rychle do tempa a přálo nám i sportovní štěstí. V pátek i v sobotu jsme dvakrát byli mimo trať a lízli nějakou tu zídku, ale jeli jsme bez defektu a auto bylo v pořádku. Když jsme se ve druhé etapě přiblížili medailovým příčkám absolutní klasifikace, rozhodli jsme se zariskovat. Nelaborovali jsme s pneumatikami, ale vsadili na slicky. Na časech to bylo znát a v cíli jsme si mohli vychutnat skvělý úspěch. Konečný výsledek byl neuvěřitelný. V konkurenci silných vozů Porsche a Ford Escort jsme se prosadili na třetí místo absolutně. Na stupních vítězů pak člověka jen mrzí, že jsme se na to tolik nadřeli a pak si to můžete vychutnávat sotva minutku. O to víc musím poděkovat za výborně připravené auto a za precizní práci celému našemu týmu a hlavně Ctiradovi Hájkovi a Janu Možnému“, řekl v cíli šťastný Miroslav Janota. A jak prožíval soutěž jeho spolujezdec Pavel Dresler? „V Belgii jsme s Mirkem podali určitě nejlepší společný výkon v mistrovství Evropy. Soutěž byla těžká, zvláště sobotní etapa, kdy jsme měli na programu deset rychlostních zkoušek, nás stála hodně sil, ale na druhé straně jsme díky velmi dobré přípravě jeli v pohodě. Všechno fungovalo a tým nám vytvořil perfektní zázemí. Poprvé vedeme mistrovství Evropy, ale přiznám se, že jsem dobré výsledky čekal už, když jsem loni přišel do týmu. Od začátku na mě tahle parta kolem Ctirada Hájka a Jana Možného působila velice dobře a hlavně věděla přesně, co chce dosáhnout. K titulu mistra Evropy je ještě daleko, protože před námi je ještě více než polovina šampionátu, ale dokázali jsme si, že na to máme a to je důležité. O to příjemnější bude příprava na další evropský podnik, který v červenci absolvujeme v maďarské Pécsi“, řekl Pavel Dresler.

Ve stopách manželů Trajboldových

V cíli měl obrovskou radost z výsledku i sportovní manažer Jan Možný, který stál na začátku celého projektu účasti Hájek Historic Czech National Rally Teamu v mistrovství Evropy. „Přiznám se, že si naplno užívám pocit radosti od ukončení závodu v Belgii. Před necelými dvěma roky jsme měli se Ctiradem Hájkem pouhou myšlenku a vizi. Dnes vedeme mistrovství Evropy. Za celou tu dobu se odvedlo skutečně spousta tvrdé práce. Dnes jsme v Evropě bráni jako tým s profesionálním zázemím, ve kterém vládne příjemná a přátelská atmosféra a konkurence nás bere vážně. Umíme postavit a provozovat plně konkurenceschopné auto, které soupeře zajímá natolik, že se opakují náznaky již z několika stran ohledně budoucí spolupráce i od lidí, kteří ve světových rally dokázali mnohé. To vše za poklidné a přátelské atmosféry, která bohužel v českém, historickém, mistrovství na nejvyšší úrovni zcela chybí. Odpověděli jsme všem, kteří nám po celou dobu házeli různými způsoby klacky pod nohy, tím nejlepším možným způsobem. Český génius Jára Cimrman by všem těmto lidem dnes odpověděl: „Prosím, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno co se proti tomu dá dělat“. Celý tým se snažíme s pokorou a po malých krůčcích jít ve stopách manželů Jana a Evy Trajboldových, kteří byli ve své době v Evropě skutečným pojmem a těší nás, že právě tito lidé nám vyjadřují velkou podporu a upřímně nám fandí. Oni jsou těmi, kteří opravdu vědí, co znamená uspět na mezinárodním poli. Dále musím poděkovat a vyzdvihnout práci našeho dodavatele motoru pana Fuchse, který nachystal motor zcela na jedničku a významně přispěl k dosaženému výsledku. Celý tým odvedl velmi kvalitní práci, všem patří můj dík a posádce ještě jednou gratuluji“.

Vítězství Opelu Kadett po pětatřiceti letech

Nadšení z výsledku neskrýval ani šéf týmu Ctirad Hájek, který v cíli připomněl: „Prožili jsme v Belgii chvíle, na které se nezapomíná. Konečný výsledek je nádherný. Mirek s Pavlem předvedli precizní výkon na trati, ale poděkovat chci také Janu Možnému, protože bez jeho profesionálního přístupu k vedení týmu bychom nikdy nebyli tam, kde nyní jsme. Stejně tak musím ocenit podporu Opelu C&S a jmenovitě poděkovat marketingovému řediteli společnosti Andreji Barčákovi. Na přední umístění bychom ale nemohli myslet ani bez dalších našich partnerů, ke kterým patří Ideal Car, Sazama group, AutoKobl, Remax Realis a Autodoprava Karel Rys. Vedeme mistrovství Evropy, ale šampionát pokračuje. Před sebou máme ještě hodně práce, abychom titul skutečně získali. Tak nám držte palce“. Ke gratulantům se přidal z Prahy i Andrej Barčák: „Průběh soutěže v Belgii jsem pozorně sledoval a měl jsem z výsledku velkou radost. Mirek Janota, kterého znám už dlouho a vím, že patří k výborným pilotům, své kvality potvrdil. Věřím, že celý tým udělá nyní maximum, aby titul mistrů Evropy letos vybojoval“. A jen pro zajímavost. Opel zásluhou české posádky oslavil v Belgii vítězství po dlouhých pětatřiceti letech. V roce 1976 se to na Ypres Rally podařilo vyhrát legendárnímu Waltru Röhrlovi s továrním vozem Opel Kadett.

Autor: Hájek Historic Czech National Rally Team

Hájek historic rally team Copyright