Pod Alpami bylo horko, ale evropské zlato je zase blíž

V italském Udine vstoupilo první zářijový víkend mistrovství Evropy v automobilových soutěžích historiků do své druhé poloviny. Populární Rally Alpi Orientali nabídla v podhůří Alp dramatickou bitvu, při které Miroslav Janota se spolujezdcem Pavlem Dreslerem s vozem Opel Kadett C-GTE pokračovali ve skvěle rozehrané partii o evropské zlato. Sedmé místo absolutně, druhé v kategorii 2 a prvenství ve třídě C3 do dvou litrů znamenalo další navýšení bodového náskoku před soupeři

Na sever Itálie zamířila posádka Hájek Historic Czech National Rally Teamu po měsíční pečlivé přípravě. Po výborných výkonech z úvodu šampionátu si mohla dovolit vynechat srpnovou soutěž ve Finsku, protože z jedenácti výsledků se počítá do konečného pořadí jen sedm nejlepších, a o to víc se tým v radotínském centru věnoval v srpnu doladění vozu na závěrečnou podzimní sérii pěti náročných soutěží. „Na rychlostních zkouškách jsme letos při mistrovství Evropy odjeli kolem šesti set kilometrů a auto dostalo hodně ran. Je to historik, a tak bylo, co dělat, protože se rovnala karosérie, v práci jsme měli motor i převodovku“, řekl před odjezdem do Udine Miroslav Janota. Se sportovním manažerem Janem Možným se ale na italskou klasiku připravoval pečlivě i on. Čekal ho souboj na domácí půdě největších soupeřů o evropský titul a na loňskou premiéru neměl vůbec dobré vzpomínky. Startoval tehdy s pohmožděným zápěstím a bez posilovače řízení to bylo v zatáčkách utrpení. „Přesto jsem se na tuhle bitvu těšil. Byla to výzva. Italští piloti na úzkých asfaltkách z kopce do kopce to umí perfektně, ale věřil jsem, že zkušenosti z loňska mi pomohou“, doplnil Miroslav Janota. Spolujezdec Pavel Dresler s Mirkem v Udine loni nestartoval, ale měl představu, co je čeká. „Rallye v okolí Udine se podobá San Remu, jen silničky jsou užší, rozbitější a mají nepříjemné obrubníky. Věděl jsem, že udělat dobrý rozpis nebude vůbec snadné, ale také bylo jasné, že výsledek bude hodně o soustředění, kázni i bojovnosti.“

Místo show drama

Prolog v Udine se těšil obrovskému zájmu fanoušků. Trať super speciálky měřila 1,6 km. Tradiční show se ale tentokrát pro Mirka s Pavlem změnila v nečekané drama. Miroslav, který letos v Maďarsku prolog absolutně vyhrál, předvedl tentokrát divákům akrobatický kousek. „Tyhle show před fanoušky mám rád, ale tady došlo i na mne. Přitom to bylo jen malé líznutí o retardér v pravé zatáčce, nic tvrdého, ale auto se najednou zvedlo a už jsme šli. Vůz se překulil přes střechu, ale do-padl zpět na kola. Skla se vysypala, ale jinak nic. Ztráta v cíli tak byla minimální“, zavzpomínal na horkou chvilku Miroslav Janota. A jak se cítil při první společné krizové situaci Pavel Dresler? „Stalo se, co se stalo, ale mně se líbilo, že Mirek pokračoval do cíle dál naplno. Pak jsme to spolu trochu rozebrali a já se ho snažil hlavně povzbudit. Nemělo cenu se k tomu moc vracet, soutěž teprve začínala“. Mirek v dalším průběhu také potvrdil, že umí zabojovat. Rval se s velice náročnou, technickou tratí. Jel s obrovským nasazením, i když například v páteční úvodní části etapy nevyšla volba pneumatik. Přesto se s Pavlem posunuli na třetí místo v kategorii 2 za Rakušana Krise Rosenbergera a Švéda Matse Myrsella s vozy Porsche 911 RS a dostali se do první desítky absolutního pořadí. „První eta-pa nám vyšla lépe než čtvrteční start. Musím ale hlavně poděkovat mechanikům za odvedenou práci, protože jsme mohli jet od začátku naplno. Od prvního Rosenbergera nás v pátečním cíli dělila minuta a půl, ale od druhého Myrsella jen 24 s. Cítil jsem, že šanci na druhé místo máme, ale bude to boj“, řekl Mirek.

Neúprosný boj až do cíle

V závěrečném sobotním finále Mirek potvrdil, že kůži opravdu neprodá lacino. A začal tak důrazně, že hned na první erzetě trefil zadní částí vozu svodidla. „Dostal jsem od týmu zelenou a jel skutečně na doraz. Byl to boj, neúprosný boj, až do cíle. Uspěli jsme, ale měli jsme opět štěstí. Jenže to ke sportu patří. V úvodní vložce jsem na horizontu do pravé zatáčky nedobrzdil a přes ruční brzdu jsem při průjezdu narazil zadní částí vozu do svodidel. Opel jsem trochu zkrátil, ale mohli jsme po-kračovat dál naplno“, poznamenal Mirek, který dokázal ztrátu na Myrsella pomalu stahovat. V závěru prvního sobotního kola se přiblížil už jen na sedm sekund. Po třicetiminutové pauze čekaly posádky poslední tři měřené úseky a Myrsell nasadil nové pneumatiky. Nebylo mu to ale nic platné. Zastavila ho technická závada na motoru. „Letos má smůlu, my jsme naopak do cíle dojeli s poškozenou převodovkou, diferenciálem i karo-sérií. Ale dojeli. Domácí nám připravili obrovské ovace, soupeři nám gratulovali. Všichni viděli, co jsme si prožili na trati a jak moc jsme museli o stupně vítězů tentokrát bojovat. Česká hymna na závěrečném vyhlášení byla pak pro mne tím nejkrásnějším zážitkem. V mistrovství Evropy nám ji zahráli teprve podruhé a na to se nezapomíná“, dodal Miroslav Janota. Obrovskou radost prožíval i Pavel Dresler. „Máme za sebou jednu z nejdramatičtějších soutěží. Chybu z úvodu jsme dokázali napravit, protože Mirek jel s neuvěřitelným nasazením. Pomohl nám ale i dobrý rozpis. Mirek si i díky němu začal víc a víc věřit a na časech to bylo znát. Samozřejmě perfektní výkon odvedl znovu celý tým vedený Ctiradem Hájkem“. A jak prožíval doslova infarktový souboj sportovní manažer týmu Jan Možný? „Přiznám se, že po super speciálce v centru Udine jsem si myslel, že hodnotit závod nebude jednoduché, ale opak je pravdou. Jsem velmi rád, jak Mirek s Pavlem situaci zvládli. Zcela chladně ji přijali a s humorem rozebrali a ráno nastoupili do závodu s velkým odhodláním věci napravit. To se jim podařilo a vy-bojovali nesmírně důležité body pro další vývoj v šampionátu. Zároveň zaznamenali velký progres ve vnímání italských tratí a zajeli na horké italské půdě opravdu velmi dobře. S potěšením jsem sledoval, že je rychlostní zkoušky baví a hezky se na nich svezli. Nyní nás čeká bitva na italském ostrově Elba, která již bude s ohledem na vývoj v tabulce šampionátu více taktická, ale i to jsou závody a pro naši posádku to bude další cenná zkušenost, jak se vypořádat s tlakem jet, šetřit tech-niku, dojet a bodovat“. Šéf týmu Ctirad Hájek soutěž uzavřel slovy: „Bylo to super. V mých očích zajela naše posádka nejlepší soutěž v seriálu mistrovství Evropy. Přes špatný začátek se dokázali vzchopit a rychle se vrátit do bitvy o stupně vítězů. Postarali se o jeden z nejemotivnějších zážitků, co jsem na rallye prožil. Bylo to úžasné, bojovali na sto deset procent. Výkon na letošní Rally Ypres byl výborný, ale italská trať byla o moc těžší. Dali do toho opravdu všechno, ještě jednou jim musím poděkovat. K vytouženému titulu mistrů Evropy nám nyní už chybí malý krůček, tak si držme palce!“

Goodwill Media

Autor: Hájek Historic Czech National Rally Team

Hájek historic rally team Copyright