Janota s Opelem při jarním trojboji

Tým si totiž stanovil za cíl tříletého programu zisk titulů mistrů Evropy v kategorii 2, a toho bylo po dvou letech v předstihu dosaženo. A když je dosaženo cíle, má smysl ještě dál pokračovat?

 

Na začátku února se ale uskutečnilo tolik očekávané setkání Miroslava Janoty a Ctirada Hájka – majitele týmu s vedením německé automobilky Opel, které přislíbilo podporu nadějnému projektu, kde se prezentuje historická úspěšnost značky Opel v automobilových soutěžích. Po návštěvě v Rüsselsheimu to šlo už vše ráz na ráz. Mirek musel velmi rychle oslovit vytipované spolujezdce, kteří by mohli nahradit Pavla Dreslera, který postoupil o level výše k Janu Kopeckému do Škody Motorsport. Velmi rychle se také rozjela důkladná příprava týmových vozů Opel Kadett GT/C-E, 16V, které měly být v průběhu roku použity pro boje o body do Evropského šampionátu.

 

Tou první evropskou rally byla pro nově složenou posádku Miroslav Janota – Lukáš Vyoral Španělská Rally. Lukáš se k Hájek Historic Czech National Rally Teamu dostal na doporučení mimo jiné spolujezdce Petra Starého, ale také spolujezdecké legendy – Karla Jirátka. Ve Španělsku si měl Lukáš možnost poprvé vyzkoušet zahraniční závod, a to hned mistrovství Evropy. Svého úkolu se zhostil skvěle a posádka Janota – Vyoral fungovala od první rychlostní zkoušky jako sehraný tým. Bohužel hned od úvodu rally, které se zúčastnil mimo jiné i dvojnásobný mistr světa v rally Carlos Sainz, trápila posádku žlutého Opelu Kadett C/GT-E, 16 V prokluzující spojka, kterou zanášel olej unikající guferem z motoru. Výkon unikátního šestnáctiventilového motoru nebylo možné dokonale přenést na vozovku a Mirek Janota se nemohl naplno pustit do boje s evropskou konkurencí. Bojoval spíše sám se sebou a s myšlenkami na to, kdy spojka nakonec definitivně řekne dost. Aby se tomu nestalo, rozhodl se tým spojku vyměnit, což je velmi náročný úkon. Na historickém závodním voze není vše zdaleka tak přístupné, a tak dobře navrženo pro rychlou výměnu, jako na soudobých rallyových speciálech. Výměna spojky se nakonec povedla, ale o pár kilometrů dál se Opel Mirka Janoty přeci jen definitivně zastavil. Jeden z dílů spojky totiž nevydržel zvýšené předchozí namáhání. Ze Španělska se z více než 4000 kilometrů dlouhého výletu vracel Hájek Historic Czech National rally Team tedy jen s jedním bodem za účast, což rozhodně nebylo to, čím by chtěl tým obhajující titul mistrů Evropy začít.

 

Vyvstaly tak naplno otázky o tom, zda-li se dá se současným vozem, který je dnes už na výkonové hranici a mnohé díly extrémně trpí, dál úspěšně pokračovat v mistrovství Evropy. Problémem je zejména malá zásoba některých unikátních náhradních dílů, které se nedají sehnat nikde na světě a nebo jen velmi obtížně. Zcela zásadní je absence výrobce nové šestnáctiventilové hlavy motoru, kterou pro Opel v historii vyráběl externí výrobce jen několik měsíců, a pak s výrobou skončil. Dnes se tento díl prakticky nedá sehnat, a tak Hájek Historic Czech National Rally Team závodí s neustálou hrozbou toho, že již mnohokrát opravovaná hlava praskne. Jiná situace není ani se sériovými poloosami, které velkým výkonem šestnáctiventilového motoru trpí a nejsou k sehnání.

 

Opel Kadett C/GT-E, 16 V Miroslava Janoty a Lukáše Vyorala se po neúspěchu ve Španělsku postavil na start legendární Rallye Sanremo Storico, která se odehrává v krásném prostředí azurového pobřeží středozemního moře. Náročné rychlostní zkoušky vedoucí od moře až vysoko do hor, představují to nejtěžší, co lze v rallysportu na asfaltových tratích najít. V minulosti se na zdejších tratích závodilo i v mistrovství světa a posádka, která není na špičkové úrovni, a nemá zkušenosti s touto tratí, zde prakticky nemůže uspět. Miroslav Janota dostal před startem rally naprosto volnou ruku v otázce taktizování a nasazení. Od první rychlostní zkoušky žlutý Opel na klikatých silničkách udivoval svou rychlostí a nasazením, které posádka předváděla. Získával si tak srdce tisíců rally fanoušků, kteří lemovali rychlostní zkoušky Rally Sanremo Storico. Italové se učili vyslovovat jméno Janota, tedy toho jezdce, který předváděl agresivní a oku lahodící jízdu, jenž byla podpořena skvělými výsledky. Posádce Hájek Historic Czech National Rally Teamu se několikrát podařilo zajet čas mezi nejrychlejšími pěti a drželi si fantastické osmé místo absolutní klasifikace v nabitém startovním poli. V kategorii II jim před poslední rychlostní zkouškou patřilo vynikající druhé místo za nedostižným Italem Brazzolim, který s Porsche 911 SC v minulosti Rallye Sanremo storico i absolutně vyhrál. Bohužel, kámen vytažený do stopy jedním z vozidel startujícím před Miroslavem Janotou a Lukášem Vyoralem, byl proti, aby česká dvojice slavila v San Remu úspěch. V poslední rychlostní zkoušce je potkal defekt, který bylo nutné vyměnit hned na trati rychlostní zkoušky, a z toho pramenila velká časová ztráta a pokles pořadím. Mirek s Lukášem tedy z Itálie nakonec přivezli celkem deset bodů do šampionátu za čtvrté místo v kategorii II a vítězství ve třídě C3.

 

Hájek Historic Czech National rally team byl po poslední rychlostní zkoušce Rally Sanremo Storico chvíli zklamaný, ale zklamání brzo vystřídalo uspokojení nad perfektním výkonem posádky, který v Itálii podala. S výrazně slabším vozem se jí dařilo porážet zkušené jezdce s perfektně připravenými speciály a mladíci z České republiky po právu zaujali jak laickou, tak odbornou veřejnost, která je ocenila bouřlivým potleskem při závěrečném předávání cen. Dojetí do cíle a předvedený výkon byl o to cennější, když si celý tým zpětně promítl problémy, které je trápily těsně před odjezdem do Itálie. Při poslední zkoušce Opelu Kadett C/GT-E, 16 V před naložením na přepravník a cestou do Itálie, totiž vyšlo najevo, že motor, který je ve voze není schopen absolvovat náročnou rally a narychlo musel být vyměněn za jiný, který byl v tu chvíli na repasi u dvorního motoráře Tomáše Fuchse. Ten nastoupil doslova na několik nočních směn a v rekordním čase agregát bezchybně sestavil a zprovoznil, za což mu patří obrovský dík. Mechanici zase při nočních směnách zastavěli motor do týmového Opelu Kadett a s výrazným zpožděním dorazili do San Rema, kde se mezi tím podařilo vyjednat odloženou technickou přejímku v den startu do rally… S ohledem na výše uvedené skutečnosti byl výkon posádky i celého Hájek Historic Czech National Rally Teamu úctyhodný a všichni jej řadí mezi jeden z nejlepších sportovních výsledků týmu, i když mu chyběla pověstná třešinka na dortu v podobě tučného bodového zisku.

 

Nyní má Hájek Historic Czech National Rally Team před sebou třetí rally sezony 2012, kterou je domácí Rallye Vltava. Oči všech fanoušků z České republiky a i pozornost partnerů týmu jsou upřeny právě k tomuto závodu a výkonu posádky Miroslav Janota – Lukáš Vyoral. Uspět v domácím prostředí bývá vždy velmi těžké právě kvůli zvýšenému psychickému tlaku, který na sobě tým bere, ale tak to prostě je. Mirek Janota s Lukášem Vyoralem se budou snažit na Rallye Vltava uspět co nejlépe a to představuje úspěch i v absolutním pořadí. V loňském roce tady Mirek na mokrém povrchu bojoval dokonce o absolutní vítězství, které nakonec s vidinou zisku mistrovského titulu přenechal rakouskému soupeři Ernstu Harrachovi. V seznamu přihlášených na Rallye Vltava 2012 je tento rok mnoho velmi silných soupeřů s krásnými a silnými vozy, ale cíl Miroslava Janoty a Lukáše Vyorala je minimálně stejný, jako byl v loňském roce. Domácí fanoušci se tak mohou těšit na opravdovou bitvu Opelu Kadett C/GT, 16 V s mnohem silnějšími vozy, nebo jak prohlásil jeden novinář na jednom z předávání cen, na bitvu malého vozu a jezdce s velkým srdcem. 

Hájek historic rally team Copyright